
Mopedrallynas mopedrally
Vad är en moped? Klass 1 och 2? |
|
Låt oss se vad wikepedia säger om mopeden som fenomen: Moped, (av motor och pedal i) cykel med motor, populärt kallad moppe, är ett två-, tre-, eller fyrhjuligt motorfordon. De tidigaste mopederna utvecklades i början av 1950-talet, och var då oftast cyklar med så kallade påhängsmotorer ("mopedcyklar"), av säkerhetsskäl också försedda med dubbla bromsar. Föregångare var de liknande fordon med oftast 98cc-motorer som var mycket populära på 20- och 30-talet, kallade lättviktare. I samband med mopedens introduktion (via lagstiftning) kan man säga att lättviktaren delades upp i två spår, mopeden och den nya lättviktaren, som nu fick väga 75 kg (de äldre hade en maxviktgräns om endast 45 kg. Vi fortsätter med lite regler om klasserna, så här säger Transportstyrelsen:MopedMoped är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som delas in i två klasser, moped klass I och moped klass II. Moped klass I
Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen.
Definitionen av moped klass I beror på antalet hjul och vilken sorts motor som mopeden är rustad med. För en mer detaljerad beskrivning över hur en moped klass I ska vara, se SFS 2001:559 om moped. Moped klass I ska vara registrerad och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet och vara trafikförsäkrad för att få köras. Moped klass I får inte framföras på cykelbana.För att köra moped klass I ska du ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM. Krav på hjälmDu måste ha hjälm när du kör moped. Passagerare som inte har fyllt sju år kan använda annat lämpligt huvudskydd, till exempel ridhjälm, skidhjälm eller cykelhjälm. Du behöver inte använda hjälm i tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om du istället använder bilbälte. Oregistrerat fordonOm ett fordon inte är registrerat får det bara köras på inhägnatjärnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område. Det är svårt att ge tydliga besked om vad som räknas som inhägnat område. Rättsfall visar att det som är avgörande är att allmänheten eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området. Villatomter, campingplatser och flygflottiljer har underkänts. Motortävlingsområden i glesbygd, som under organiserade former inhägnats med plastband och övervakats av funktionärer, har godkänts. Svårt och riskabelt med oregistrerade fordonOm du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring. För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp. Krav på moped klass IKörkortskrav: Ja (eller äldre förarbevis)(läs mer på Körkortsportalen) Registreringsskylt: Ja (läs mer om registreringsskylt och bevis) Kontrollbesiktning: Nej Fordonsskatt: Nej Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring) Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 45 km/tim. Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross Passagerare: En, om det finns avsedd och registrerad plats. Köra på cykelbana: Nej. Moped klass IIMoped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen, har en motor av högst 50 kubikcentimeter och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt. Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Går den fortare än 25 km/h eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I. För en mer detaljerad beskrivning för moped klass I, se SFS 2001:559 om moped. Du behöver inte registrera en moped klass II. Den saknar därför registreringsskylt. Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din moped klass II på cykelbana. För att köra moped klass II ska du ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped (har du fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 behöver du inte ha förarbevis). Krav på hjälmDu måste ha hjälm när du kör moped. Passagerare som inte har fyllt sju år kan använda annat lämpligt huvudskydd, till exempel ridhjälm, skidhjälm eller cykelhjälm. Du behöver inte använda hjälm i tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om du istället använder bilbälte. Oregistrerat fordonEn moped klass II ska inte vara registrerad, men den ska vara typgodkänd eller godkänts vid en mopedbesiktning. Det finns två varianter av godkännande för moped klass II, dels är det en EU-typgodkänd och dels är det en moped som är godkänd enligt äldre svenska bestämmelser. Att det finns ett typgodkännande ska framgå av en skylt på fordonet och ett så kallat CoC-dokument. För den äldre svenska mopeden kallas detta dokument för typintyg. Ett typintyg ska vara utfärdat före 17 juni 2003. En moped klass II som godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonsindividen. Krav på moped klass IIKörkortskrav: Förarbevis (läs mer på Körkortsportalen) Registreringsskylt: Nej Kontrollbesiktning: Nej Fordonsskatt: Nej Trafikförsäkring: Ja (läs mer om trafikförsäkring) Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km / tim. Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross Passagerare: Om det finns avsedd plats. Köra på cykelbana: Ja, om det finns. Äldre 30-mopeder
Är din moped en klass II-moped? Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du kontrollera att det är en klass II-moped.
Hur indelades mopeder i Sverige innan vi fick EU-regler?Innan vi fick gemensamma EU-regler för mopeder hade varje land nationella mopedregler. I Sverige hade vi två mopedklasser, klass I och klass II. Mopederna i båda klasserna skulle vara konstruerade för högst 30 km/tim. Det som skiljde var att klass II var en enklare moped som fick väga högst 60 kg och ha högst 2 växlar eller automatväxel. Alla mopeder som vägde mer eller hade fler växlar tillhörde klass I och skulle ha mer utrustning, till exempel körriktningsvisare (blinkers) och bromsljus. De äldre svenska mopederna har ett typintyg där det står om det är en klass I- eller klass II-moped. Denna tidigare indelning kan vara förvirrande idag, eftersom den inte stämmer med den nuvarande indelningen. Nytt regelverk infördes när EU-mopederna komI november 1998 infördes ett nytt regelverk för den så kallade EU-mopeden i Sverige. EU-mopederna delas in efter toppfarten: Klass I är byggda för högst 45 km/tim och klass II för högst 25 km/tim. Då bestämdes också att alla de gamla svenska mopederna som är byggda för toppfarten 30 km/tim ska tillhöra samma klass som mopederna som är byggda för 25 km, alltså klass II. I och med det nya regelverket kom också den nationella klass I-mopeden att tillhöra klass II. I dessa äldre mopeders typintyg står det klass I om vikten är över 60 kg, eller om den har fler än 2 växlar. Men enligt de nya reglerna tillhör mopeden ändå klass II och får exempelvis köras på cykelbanorna och det krävs inte något AM-körkort. Nationella typintyg för svenska 30-mopeder fick utfärdas fram till och med den 16 juni 2003. Efter detta datum är det inte tillåtet att utfärda nationella typintyg - alla mopeder ska nu vara EU-typgodkända. En förteckning med nationella typintyg finns i dokumentet till höger på denna sida. förteckningen sträcker sig från 1960 till 1998. Transportstyrelsen reserverar sig för eventuella felaktigheter i förteckningen mot det faktiska typintyget. Är din moped en klass II-moped?Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du förvissa dig om att det är en klass II-moped på följande sätt:
|